Siirry sisältöön
Koutsi – HSY:n verkkokurssit
  • Kurssit
  • Ota yhteyttä
Rekisteröidy Kirjaudu sisään
Etusivu / Etusivu / Yksityinen: Sähköauton latauspisteet taloyhtiöön / Sähköautoilun nykytilanne ja tulevaisuus / Liikkumisen murros

Liikkumisen murros

← Takaisin

Aloitetaan luvuista.

Suomessa on 2,76 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa, eli yksi auto kahta asukasta kohden. Autojen määrä on kasvanut 2000-luvulla tasaisesti, mutta muutosta on nähtävissä. Kokonaismäärään vaikuttaa sekä käytöstä poistuvien autojen osuus sekä uusien henkilöautojen määrän lasku. 2020 jälkeen vain uusien sähköautojen ja ladattavien hybridien määrä on kasvanut.

Sähköautojen osuus on kasvanut kymmenessä vuodessa 0,01 prosentista 5,43 prosenttiin

Syitä henkilöautokannan muutoksiin on useita, mutta merkittävimpiin niistä kuuluu liikenteen päästöjen vähentämisen tavoitteet. Liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan useita keinoja:

  • lisätään jalankulkua ja pyöräilyä
  • kasvatetaan joukkoliikenteen osuutta
  • vähennetään lento- ja autoliikennettä
  • suositaan raideliikennettä kuljetuksissa
  • kehitetään vähäpäästöisiä ja päästöttömiä kulkuvälineitä.

Polttomoottoriautoihin (bensiini, diesel) verrattuna sähköautojen käytöstä aiheutuvat päästöt ovat merkittävästi pienemmät, kun fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköauto saa energiansa päästöttömästä energiasta, kuten tuuli-, aurinko- tai ydinvoimalla tuotetusta sähköstä. Vaikka kaikkea sähköä ei tuoteta näillä energiamuodoilla, myös energiantuotannon muutos on matkalla kohti päästöttömiä tuotantomuotoja. Henkilöautoliikenteen sähköistymistä vauhdittaa lainsäädäntö. Suomessa uusien rakennusten pysäköintipaikoille tulee asentaa latauspiste tai latauspistevalmius, joiden vähimmäismäärä määräytyy pysäköintipaikkojen määrän perusteella. Lisäksi valmistelussa on EU:n päätös bensiini- ja dieselautojen myynnin kieltämisestä 2035, jolta puuttuu vielä lopullinen hyväksyntä. Lainsäädännön etenemisen ohella useat autovalmistajat ovat jo ilmoittaneet aikataulunsa polttomoottoriautojen valmistamisen lopettamiseksi.

Vuonna 2022 kolmannes ensirekisteröinneistä oli sähköautoja

Henkilöautoliikenteen sähköistyminen muuttaa tarpeita, joita liikenneinfraan kohdistuu. Polttoainetankkien kysyntä pienenee, kun samanaikaisesti sähköautojen lataustolppia tarvitsee yhä useampi niin valtateiden varsilla, työpaikoilla kuin kotipysäköinnissä. Hiljaisemmat sähköautot vähentävät melua etenkin hitaampien nopeusrajoitusten alueilla. Jos liikenteessä olevien autojen määrä vähenee edelleen, taloyhtiöissä tarvitaan aiempaa vähemmän pysäköintipaikkoja ja keskusta-alueilla on mahdollisuus lisätä elävää kaupunkitilaa.

Yhteiskunnalliset muutokset vaikuttaa kokonaisuudessaan liikkumisen tapoihin ja tarpeeseen, mutta sähköautojen lataamisen näkökulmasta ei tämän syvemmälle kannata mennä. Vaikka sähköautojen osuus on toistaiseksi vasta yksi kahdestakymmenestä liikennekäytössä olevasta henkilöautosta, taloyhtiöt varautuvat

Kurssin sisältö

Latauspisteiden hankkimisen hyödyt
  • Kannattaako latauspisteitä hankkia ennen sähköauton omistamista?
  • Yhdelle myyntivaltti, toiselle asumisen välttämättömyys
  • Entä osakas, joka ei käytä latauspistettä?
  • Latauspisteitä tarvitaan ja asennetaan kasvavassa määrin
Kustannusten muodostuminen ja avustukset
  • Hankintakustannukset
  • Käytönaikaiset kustannukset
  • Leasing-sopimus
  • ARA:n avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen
Päätöksenteko eri tilanteissa
  • Päätöksenteko eri tilanteissa
Sähköautoilun nykytilanne ja tulevaisuus
  • Liikkumisen murros
Palaa kurssin etusivulle

Koutsi – HSY:n verkkokurssit

HSY on Suomen suurin julkinen ympäristöalan toimija. Teemme pääkaupunkiseudusta maailman kestävintä kaupunkiseutua. Koutsi kutsuu kaupunkilaiset mukaan tähän työhön. Koutsissa tarjoamme avoimia verkkokursseja, joiden avulla jokainen voi ottaa askeleen kohti kestävämpää elämää.
Koutsi – verkkokoulutusalusta on luotu EU-rahoitteisessa Ilmastoviisaat taloyhtiöt -hankkeessa.

Uutiskirje

Tutustu HSY:n uutiskirjeisiin

Tilaa uutiskirjeemme

  • Ajankohtaista
  • Ota yhteyttä
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  • Tietoa evästeistä