Mittaus
Käytön laitekohtaista mittausta varten tulee latauspisteille asentaa sähkömittarit. Mittarin avulla voidaan määrittää latauksessa syntynyt sähkönkulutus, joka on yleinen veloitusperuste latauspisteiden käytössä.
Älylaitteet
Kun latauspisteeseen asennetaan älylaiteominaisuuksia, lataaminen muuttuu helpommaksi ja turvallisemmaksi. Älylaitteilla saadaan muun muassa seuraavia ominaisuusia:
- Kustannusten seuranta, jolloin lataamisen kustannukset veloitetaan suoraan sähköautoilijalta toteutuneen sähkönkulutuksen mukaan
- Yhteys verkkoon, joka mahdollistaa lataukseen liittyvien palveluiden käyttöönoton, kuten laskutuksen suoraan lataajalta
- Latausajankohdan ohjaus, jolla lataaminen voidaan ajoittaa edullisimman sähkön hinnan tunneille
- Turvallisempi lataus kuormanhallinnalla, lue lisää seuraavasta kohdasta
Tyypillisesti taloyhtiössä latauspisteille saatava sähkö tulee kiinteistösähköstä, jolloin tarvitaan sähkönmittaus ja keinot laskuttaa kulutettu sähkö asukkaalta. Poikkeuksena tilanteet, joissa latauspiste sijaitsee asunnon edessä ja sähkö saadaan asunnon sähkömittarin kautta.
Kuormanhallinta
Kuormanhallinta valvoo ja varmistaa, että sähkönkulutus pysyy taloyhtiön sähkökapasiteetin rajoissa myös silloin, sähkönkulutus on suurimmillaan. Esimerkkinä kuormanhallinnan hyödyistä on se, että usean auton yhtäaikainen lataaminen ei vahingossa polta sulakkeita. Kuormanhallinnalla varmistetaan, että autojen lataaminen ja lämmittäminen on turvallista. Tämän lisäksi kuormanhallinnalla vaikutetaan suoraan kiinteistösähkön hintaan: taloyhtiöiden tehomaksu tulee kalliimmaksi, jos tarvittava huipputeho nousee yhtäaikaisen lataamisen johdosta korkeaksi. Tähän tarvitsisi selityksen tai linkin kiinteistösähkön muodostumiseen.
Hyvä tietää: sähköautojen lataamiseen liittyvät yksiköt SIIRRÄ MUUALLE
Keskeisimmät sähköauton lataukseen liittyvät yksiköt ovat kilowatti (kW) sekä ampeeri (A). Kilowattia käytetään kuvaamaan sitä, miten suurella teholla sähköautoa voidaan ladata ja kuinka paljon sähköä auto kuluttaa.
Esimerkki: täyssähköauto kuluttaa 20 kWh sadan kilometrin matkalla. Autoa voidaan ladata taloyhtiön latauspisteellä 15 kW teholla, eli yhden tunnin latauksella akun varaus kasvaa 15 kW. Yhden tunnin latauksella voidaan tällöin ajaa 75 kilometriä. [ladattu teho/kulutus] [15 kW / 20 (kWh/100km)]
Latauksen sähkövirran yksikkö on ampeeri. Latausvirta määrittää sen, kuinka nopeasti akkua voidaan ladata. Kotitalouspistorasian ja kotilataukseen tarkoitetun kaapelin latausvirta on tyypillisesti 8-10 A (hidaslataus), kun taas sähköauton latauspisteellä ladattaessa sähkövirta voi olla 16 tai 32 A (peruslataus).
Esimerkki: perhe matkustaa täyssähköautolla. He pysähtyvät lounaalle ja haluavat ladata sähköautoa tunnin ajan.
Kotitalouspistorasiassa sähkövirta on 8 A, jolloin akku latautuu tunnissa 230 V * 8 A = 1,8 kW
Latauspisteellä sähkövirta on 16 A, jolloin akku latautuu tunnissa 230 V * 16 A = 3,6 kW